Instrument panel ++

Min KLR er produsert for det europeiske markedet av Kawasaki, en såkalt C-modell. De har gjort noen få endringer på denne sammenlignet med den amerikanske A-modellen, en av disse endringene har vært en slanking av instrument-panelet eller "dashen" om du vil. De har på den europeiske modellen tatt bort turteller og motor-temperatur, temperatur måleren har blitt erstattet med et "idiot-lys" som kommer på når motoren har nådd "kokepunktet". Slik informasjon vil jeg gjerne vite litt tidligere, spesielt i Sahara ørkenen. Jeg liker også å vite turtallet på motoren slik at jeg har en anelse om hvilket gir jeg ligger på bl.a

Jeg fant et komplett brukt instrument-panel fra en amerikansk sykkel på e-bay og jeg gamblet på at jeg skulle få den til å passe på et vis.


My KLR is produced for the european market by Kawasaki, a so-called C-model. They have done a few but critical changes between this one and the american A-model. One of these changes has been a slimming down of the instrument cluster/panel. On the european C-model they have removed both the tachometer and engine temperature gauge. The temperature gauge has been replaced by a "idiot light" that comes on when the engine has just about reached meltdown. This is information I would`ve liked to have had presented to me at an earlier point, especially in the Sahara desert. I also like to know which RPM the engine is running at, so I can amongst other things know which gear the bike`s in.

I found a complete instrument cluster on e-bay from an older A-model bike, I won the auction and gambled that I would make it fit somehow.

Originalen / The original

A-modell til venstre / A-model to the left

En god del større, kan bli vanskelig å tilpasse og kawasaki har gjort det vanskligere for meg ved å flytte tenningen til høyre / Quite a bit larger, might be hard to fit, and kawasaki has made it even more difficult by moving the ignition switch from the center to offset right

Miles per hour og uriktige tall på telleren, et bytte høver seg / MPH on the speedo and incorrect mileage, a swap will be in order

Nesten like, utenom at reset-skruen for triptelleren sitter på motsatt side.. en forbannelse på deg Kawasaki! / Almost the same except the reset knobs for the trip-counter are located on opposite sides.. damn you Kawasaki!

Hmm hva om jeg barre pirker og vrenger litt på *KLIKK* oops der kom den løs ja, de ser helt like ut, håper den teller kilometer for meg og ikke miles(!) / Hmm what if I just bend and pull slightly on this litt... *SNAP* oops guess it`s off then, they look just about identical, I hope it counts km`s and not miles(!)

Passet perfekt... dremelen og plastikkbitene på bildet har ingen sammenheng... / Perfect match... pay no attention to the dremel and the several pieces of shredded plastic.


Vakkert! Nå skal jeg bare slenge på vindskjermen igjen.. den passer vel fint.. / Beautiful! Now I`ll just throw on the fairing again, should be an easy fit...

Vel, jeg visste at det ikke ville passe, så jeg hadde kjøpt meg med en haug av disse vinkelbeslagene for tre, i håp om at jeg kunne banke de til forskjellige former / Well I knew it would not fit, so I had bought a bunch of these angled metal bars in the hope that I`d be able to hammer them into shape


 Ferdig, etter en del oppmåling, kappinger, borringer, bending i presse og ørten på/av-monteringer for små om-justeringeringer / Done, after quite a few measurements, cuts, drillings, bends and numerous on/off test-mounts for minor re-adjustment

 Lykten må selvfølgelig også justeres frem.. / The headlight obviously needs to be moved forward as well

En brakett laget til hver side av lykten, og en under til høydejustering, jeg måtte også lage to braketter på topp til instrument panelet / One bracket for each side of the headlight, and another one underneath for height-adjustments, also I had to make two brackets on top for the instrument panel




Jeg legger en ledning fra pluss-siden av tennplugg coilen og direkte til turtelleren (og en sikring imellom i første forsøk i tilfelle jeg bommet). Fungerer! / I put in a stretch of wire between the positive side of the spark plug coil and the tachometer (fused for the first test). Works!

 Det eneste som gjenstår før panelet er komplett er å få installert temperatur sonden ned i toppen av sylindern, kawasaki har heldigvis beholdt hullet selv om sonden er erstattet med en bolt. Problemet er at den sitter bom fast, og jeg har nesten strippet umbrako sporet. Kanskje hvis jeg varmer motoren først.. det gjenstår å se, jeg har latt den være i fred så lenge / The only thing remaining before the panel is complete is to install the temperature probe into the cylinder head, fortunately kawasaki has kept the hole even though the probe is replaced by a bolt. The problem is that it is stuck in there like nothing else, and I have almost stripped the allen wrench shape of it.. maybe if I run the engine for awhile to warm it up.. we shall see.. I`ve left it alone for now