Jeg klarte omsider å få ut den lille vrange bolten som satt så fast i temp. sensor hullet i toppen av sylinderen, dette ved hjelp av varme og "diamant" støv rund umbrako nøkkelen (takket være hjelp fra eminente flytekniker Kim Andre Vågene) Gleden derimot ble kortlevd. Da jeg skulle stramme fast temperatur sonden (bestillt hele veien fra USA) så strammet jeg messing skruen litt for hardt dum som jeg var, sensoren ble vridd av med et kvalmende *knekk*.
I did finally manage to extract the bolt stuck in the temp sensor hole in the cylinder head. I did it by help of heat and "diamond" dust around the allen key (thanks Kim!). The joy of getting it out successfully however was quite shortlived. As I installed the temperature sensor, I stupidly tightened the brass material too hard, and it snapped of with a sickening *click*.
Jeg vegret meg lenge for å prøve på å få ut den knekkte sensoren, grunnen var at jeg visste så altfor godt at: det ville ta veldig lang tid og at sjansen var stor for å ødelegge toppen, altså motoren, altså sykkelen, altså hele turen. Jeg hadde heller ingen ekstra sensor på lur, så i beste fall ville jeg måtte sette inn igjen den vrange bolten. Jeg vurderte å bare la den stå i toppen, men kl 01:30 en natt to dager før avreise så tenkte jeg at den dritten skal ut av toppen, jeg skal fikse det, selv om jeg så måtte av med motoren. Vel jeg gjorde mange forberedelser, jeg fikk tak i forskjellige typer ekstraktorer, leste det jeg kunne om motor toppen og kjølekanalene i vedlikeholdsboken og på nettet, og laget en reserveplan i tilfelle restene av sensoren skulle falle nedi det lille men å så "dype" hullet. Jeg ville prøve å demontere kjøleslanger og spyle ut eventuelt metall spon.
Jeg ringte den lokale kawasaki forhandler i håp om at han hadde en lignende sensor, det hadde de, men dog bare 1 stk igjen.
Første forsøk jeg gjorde var med såkalt "grisepikk" ekstraktor, den skrus nedi det (vanligvis) oppborrede hullet\bolten og er venstregjenget slik at når den strammes, så skal bolten løsnes. Det fungerte ikke i det hele tatt, den gikk bare rundt inne i sensoren. Min neste plan var å slipe små spor i siden av sensoren slik at spenningen i stålet ble mindre og at jeg kunne banke nedi et flatt skrujern, sliping av spor var veldig vanskelig og tidkrevende siden sensoren sitter rett under motorsykkel rammen og det er veldig trangt. Jeg fikk laget det til med dremel forlenger og mini-slipehode, men etter at jeg fikk banket nedi et flattjern og lagt mye dreiemoment på det, så glapp også den rundt noen millimeter inne i sensoren. Klokken var blitt 05:00 på morgenen og jeg hadde nesten ikke sovet på 36 timer, og utsikten så dårlig ut, jeg hadde svekket godset i sensoren slik at den nå mest sannsynlig ikke engang var trygg nok som plugg for kjølevannet hvis jeg valgte å la den bli, det betydde at jeg måtte enten slipe den helt i stykker og få masse spon og delere nedi motoren eller plan X.
Til slutt bestemte jeg meg for å slipe litt til med dremelen, montere på alt av vitale deler for å få starte motoren og kjørt den varm, og så gjøre et siste forsøk med en litt for smal seks-kantet ekstraktor som jeg egentlig ikke hadde særlig håp for. Jeg kjørte varm motoren for å utvide metallet, hamret ekstraktoren godt nedi sensoren og rigget til for sannhetens time. Uten å puste ni-stirret jeg på et lite merke i sensoren som stod ovenfor et tilsvarende et i toppen i det jeg trekkte til nøkkelen.. var det en bevegelse eller glapp ekstraktoren?!? litt til... bevegelse i sensoren?!? KAN DET STEMME?! ...litt til...
Magnus' logg, tid: 06:20, pasient; Klara KLR 2001: ....DEN LØSNET!!!! JIPPI!!!!! :D
Nå kunne jeg endelig koble til temperatur måleren som jeg hadde installert akkurat for dette formål.
Translation: That damn bolt finally came out, only to have me break a new sensor in its place. After too many hours of work, I finally got it out again and gently installed a new one.
Varme-element i styregrep var neste, høres kanskje rart ut for en tur til Sahara, men etter iskald erfaring på test-tur ned og oppigjen til\fra Stavanger for 2 uker siden fant jeg ut at dette var en god idè å prioritere, og jeg hadde allerede varme-elementer klare. (I ettertid har de vist seg å være helt geniale.)
Av med gamle grep først.
Heated grips next. It probably sounds strange for a trip to Sahara, but after an ice cold experience during our testdrive to Stavanger a few weeks ago I decided to prioritize these, I already had them "in stock". (they have been remarkable since). Off with the old grips fiirst.
Litt sliping og vasking for å få metallet plant og rent. \ Some grinding to make the surface clean and even.
Nye håndtak og varme-element \ New rubber grips and the heating elements
Riktig posisjonert og limt på \ Correctly positioned and glued on
Ferdig, kun elektriske igjen \ Done, electrical to go
Jeg hadde mye annet elektrisk som skulle kobles opp også, blant annet denne hjemmelagede alarm hjernen. Jeg laget en artig "full-fart film" av når jeg loddet alle delene på kretskortet, men fikk ikke tid til å få lastet den opp, her er den iallefall ferdig, og jeg prøver å funksjonsteste og programere den v.h.a batteriet. I tillegg til denne koblet jeg på 2 "sigarett-tenner" strøm-uttak (slik at jeg kan lade intercom\GPS\mobiltlf.\hjelm-kamera eller hva som hels på turen), en "gammel bil sirene" (aoooga), bryter til varme elementene, et multifunksjons-display som viser tid, temperatur (ute) og aller viktigst: ladespenning. I tillegg til dette koblet jeg på 2 relè, den ene for å kun gi spenning til forbrukere som laderuttak, sirene, multifunsksjons display og varme elementene i styret når jeg skrudde på tenningen, den andre for å videreføre spenning til hornene når alarmen blir satt av, siden selve alarm-hjernen kun er designet for veldig lav strømstyrke. Jeg bruker noen taktisk plasserte kvikksølv-brytere for å trigge alarmen, nok om det.
Installed home-made alarm, 2x cigarette lighter chargers for all my electrical equipment, an old klaxon, a multifunction display and some relays and switches.
Laderuttak \ Charger outlets
Multifunction display and selector switch for grip heaters, all custom fittings and brackets.
Neste var lakkering, jeg ville gjerne ha en lys farge slik at den ikke skulle bli speilegg temperatur i solen, hvit synes jeg var kjedelig, kawa-grønn litt for skrikende i visse land, vel.. alle land. Så jeg valgte khaki.
Fjernet først alle merker på dekslene og tanken med kjemikalier og vasket de rene. Pusset deretter over plastikken med fint sandpapir, primet de 3-4 ganger, deretter 1.5 strøk med lakk (var kun 2 bokser igjen i butikken...)
Next up was painting. I wanted a light color so it would not become scorching hot in the desert sun, white was boring, and kawa-green too flashy. I chose khaki.
I removed all stickers with label-off, and grinded with a fine type sandpaper . 3-4 coats of plastic primer next, then 1.5 coats of paint. (only 2 cans left at the store.
Ferdig lakkert og til tørking. Lakken satt ikke så altfor godt på plastikken, på tross av mine grundige forberedelser, men det gjør absolutt ingenting, siden jeg uansett hadde tenkte å gjøre sykkelen litt mer slitt og stygg helt til slutt. Ingen vits i å rulle rundt i fattige strøk med skinnende "ny" sykkel med "mr.moneybags" i panna.
All painted and hung to dry. The paint is already damaged now, and did not stick all that well even though I did all the preperations. Still I really do not mind, because I intended to rough up the bike in the end regardless. No point in driving around in an apparently "brand-new" bike in really poor places.
Ny LED baklykt, sterkere, bruker mindre strøm, lenger levetid og mer motstandsdyktig vibrasjoner. Den raskest delen å installere på hele sykkelen, utrolige 2 min. \ New LED tail-light, brighter, uses less juice, longer lifespan and more resistant against vibrations. Quickest piece of equipment to install on the bike, an incredible 2 min.
Det neste jeg skulle installere var såkalte "bush guards" med veltebøyler for styret og håndtaket, dette slik at fingrene ikke går med hvis man kjører i tett vegetasjon f.eks, og også i tilfelle velt\kræsj, da beskytter den også bremse og clutch hendel slik at de ikke brekker av. Dette skulle gå kjapt å greit å montere, men jeg var avhengig av at styret var hult slik at jeg fikk montert det som designet med lang bolt, mutter og ekspansjonshylse. Styret var selvfølgelig ikke hult, men blokkert med tilsynelatende en liten plate punktsveiset i enden.. Det var den ikke, det var en massiv sylinder laget av borknekkende super-herdet kryptonitt, og jeg måtte etter mye styr gi opp å få de ut. Prøvde å borre et lite hull i siden for å finne lengden, men ga opp.
Jeg brukte alt for mye tid på denne delen, og måtte nølende gå til plan B, nemlig å borre litt inn, gjenge opp til rett bolt størrelse, og ta av vibrasjonsdemperne som jeg hadde tenkt å montere sammens med bolten. Ên-sylindrede sykkler vibrerer en go del og denne skulle sitte på enden av bolten og svinge i motsatt frekvens av styret, slik at de ikke rister sånn, jeg måtte droppe de, men det går faktisk fint uten. (så langt)
Next up bush guards with steel protectors.
Fastmontert og lakket \ Mounted and painted
Neste, et steinsprut-sikkert belegg som jeg klistret på hovedlykten, jeg har blitt fortalt at det er fort gjort å bli holdt igjen unødig av vrange grensevakter ute etter smøring hvis man f.eks skulle ha en skadet frontlykt. Fant ingen store fancy metall gitter, men denne gjør susen.
Plastic laminate on the headlight to avoid cracking the glass by flying rocks. I have been told that it is easy to be held unnecessarily long by difficult border guards in certain countries, especially if you have a cracked headlight or some such thing.
Det virker så lite og enkelt når jeg ser gjennom det jeg har gjort over, og jeg har sikkert glemt utelatt noe, men saken er den at alt dette har tatt uhorvelige mengder med tid, det er alltid noe som ikke passer helt eller man mangler rette verktøy til eller man finner noe annet som ikke stemmer eller den ene eller andre.
Jeg fikk ikke tid til å montere på alt av det jeg hadde tenkt til, det jeg måtte utelate var bl.a
* Større stator (generator) for mer spenning til alt utstyret. * Ny tenningslås, gamle er slitt og ødelagt av bl.a folk som har prøvd å dirke låsen med skrujern * Bremseslanger i metall, tåler mer mishandling enn gummi varianten * Vindskjerm, den var altfor stor og så for meg veldig mye arbeid for å tilpasse den.
Jeg hadde også planer om å lage til et motiv i paintshop for så å lakke det på siden av sykkelen, men heller det fikk jeg ikke tid til.
It seems to me, by reading all of the above right now is not that much work or trouble, but it really has been. There is always something that does not fit right, breaks something else, or missing tools etc.. I did not manage to fit everything I intended, some of the things I had to skip were:
* Bigger generator for all the power consumers * New ignition switch, old one worn out * Brake lines in metal, more durable * Windscreen, less buffeting, turned out to really not fit all that well, too big and bulky. I also intended to make up a motive in paintshop to paint on the side of the bike, but no time for that either.
I am really happy to be finished though, I spent way too much time in that workshop. See?
Jim only lets me ride in-doors with my special protection glasses and safety headlamp on