Sykkelen / The bike


Til å begynne med så brydde jeg meg ikke altfor mye om hvilken motorykkel jeg ville komme til å måtte bruke på turen. Jim viste meg en fin bok med et utvalg av pålitelige arbeidshester, og vi brukte en del tid på å sette opp en liste over fordeler og ulemper i tillegg til kriterier vi selv synes var viktige. De aktuelle syklene var alle i klassen rundt 600 kubikkcentimeter, grunnen til dette var at vi hovedsaklig ønsket å ha forholdsvis lette sykler som var enklere å kjøre litt offroad med. Det er også en fordel at man klarer å løfte sin egen sykkel opp etter en eventuell velt.

Syklene som var ble plukket ut som mulige kandidater var Honda TransAlp 650, BMW F650GS, Yamaha XT660 Tenerê og Kawasaki KLR 650.


Vel, etter en del grubling så kom jeg vel frem til at siden de to forrige Kawasaki`ene jeg har eid/eier har vært veldig gode, og jeg har vært godt fornøyd med kvaliteten, så passet det egentlig godt med en tredje Kawasaki på listen. En av hovedfordelene til KLR`n er at den er enkel mekanisk sett, en-sylindret med forgasser. Som gjør at den er enklere å feilsøke/reparere enn f.eks en mer avansert sykkel med bensin innsprøyting, flere sylindre etc.. Hoved-designen til KLR 650 har Kawasaki ikke endret på siden 1987, den har blitt re-lansert hvert år frem til 2008 med nesten ingen andre endringer enn lakkfarge.

KLR`n har blitt brukt mye i langdistanse kjøring, og det finnes flere personer som har kjørt denne typen jorden rundt.

Den største jobben for meg vil være å modifisere og montere utstyr til å ha på sykkelen i forberedelse til den lange turen. Som den står nå er den veldig naken, og mer som en gatesykkel/supermotard. Heldigvis finnes det et bra marked når det gjelder utstyr til denne sykkelen.

Før / Before 

Initially, I did not care too much which bike I would use for the trip. Jim had a nice book showing a selection of trusty workhorses, and we compared the different pros and cons off them all. The bikes were all around the 600cc mark. The types were: Honda TransAlp, BMW F650GS, Yamaha XT660 and Kawasaki KLR 650

Well, all the bikes I have had are Kawasakis and I have been very happy with them. Also the KLR have some really great things going for it, one is that it has a very basic/primitive mechanical complexity, i.e easier to troubleshoot and to fix/maintain. It is a single piston, carburetted engine, and the basic design has not been changed much since its inception in 1987 (if it ain`t broke, don`t fix it!).
The KLR has been widely used in long distance touring and there are several people who have driven them around the world.
The main job for me will be to modify and get it ready for the long journey ahead, as it stands now it is very naked and stripped. Fortunately there is a great aftermarket in equipment and parts for this bike.

No comments:

Post a Comment