Friday, April 2, 2010

Planer for helgen / Weekend plans

Jeg reiser til Frankrike for å holde vedlike sertifikater og (påståtte) ferdigheter, ingen oppdateringer før neste uke, i mellomtiden blir jeg å finne inne i en slik: / Going to France to maintain my flying license as well as my (self-claimed) skills, no updates until next week, in the meantime I will be found inside one of these:

Wednesday, March 31, 2010

Rammer fra helsikke / Pannier frames from heck

Vel som jeg nevnte gikk det ganske greit med monteringen av forskjellig amerikansk utstyr på tross av forskjellene i A og C-modellene, men når det kom til fraktkasse-rammene, altså der hvor "koffertene" eller "pannierene" skal henges på sykkelen, så brukte jeg mye tid.. "mye" som i 3.5 x 10 timers dager/netter.

Mens jeg satt midt oppe i kaoset, bannet og strevet med å få disse til å passe så husket jeg så altfor godt hva jeg hadde svart da den amerikanske produsenten hadde vært vennlig nok å skrive til meg på e-post: "Magnus, I am not sure these will fit your frame" hvorpå jeg kvitterte eplekjekt med "No problem, I will make it fit!". ...smart.

Det blir for liten plass og kanskje for kjedelig å ha på frontsiden, så jeg lager en egen side av dette spetakkelet HER.

As mentioned earlier, the mounting of slightly different type A-model equipment went for the most part alright but when it came to mounting the pannier frames I spent alot of time, as in 3.5 x 10 hour days/nights.

While I was in the midst of this predicament, cursing and struggling with the frames, I remembered all to well my answer to the kind american motorparts seller who wrote me when I ordered the frames: "Magnus, I am not sure these will fit your frame", to which I replied smugly

"No problem, I will make it fit!".  sure I would..

Too much stuff to put on the frontpage so I will put it right about.. HERE.


Ergonomi og komfort

"Styre-forhøyere" for å unngå å måtte bøye seg ned ved kjøring oppreist, gjør det også lettere å justere styreposisjon / Pivoting bar-risers to avoid having to bend forward during rides standing up (offroad), also makes it easier to adjust general position
Before

 

After

 
Enda mer motorbeskyttelse, men ikke minst ekstra fothvilere eller såkalte "highway pegs" for å slenge bena frem på langtur / Even more engine protection, and also highway pegs for resting legs on long rides

 
Moro! / Fun!

Tank, saddle, fender

En av grunnene til at jeg bestemte meg for å kjøpe KLR`n (..eller Klara som hun egentlig ønsker å bli kjent som) var at det fantes veldig mye ekstrautstyr til denne sykkelen, siden amerikanerene liker denne sykkelen veldig godt. Så riktignok måtte jeg bestille mye fra USA, men det var ikke så altfor dyrt med svak dollar og frakt på skip. En aldri så liten hake (som nevnt tidligere) er at Kawasaki har gjort små endringer mellom Amerikansk og Europeisk modell. Dette har ført til en del hårslitende situasjoner, men det har for det meste gått greit med små modifikasjoner.

Jeg kjøpte en større drivstofftank siden vi ikke regner med å finne veldig mange bensinstasjoner dit vi skal. Den originale tanken min tar 14 liter, den nye tar 25 liter, og jeg kalkulerer med en rekkevidde på nesten 500 kilometer. I tillegg er den laget av hard plast, er lettere, og sidene av tanken dobler som kræsj-beskyttelse for radiator og kjølevæske-tank for når jeg på uungåelig vis mister sykkelen i bakken. ;)

One of the reasons I decided to go for the KLR (..or Klara as she prefers to be called) was that the aftermarket in parts for his bike was fantastic, since there are alot of americans buying this bike. Of course this meant I had to order parts from across the atlantic, but with a good exchange rate and cheap shipping by sea it didn`t end up being all that bad. One catch though (as mentioned earlier) is that Kawasaki made small changes to the C-model sold in Europe. This has caused some headache, but for the most part I`ve been able to get away with small modifications.

I bought a custom larger sized fuel tank in hard plastic. The reason is we don`t expect to find a whole lot of gas stations where we are headed. The original tank can take 14 litres, the new one takes 25 litres, and I`ve calculated an aproximate range of 500 km`s. It is also lighter, and its sides doubles as crash protection for the radiator and cooling fluid tank for when I inevitably drop it.

It doesn`t matter if you`re black or.... eh.... lime-green

Drivstoffventil flyttet over til ny tank, måtte borre større hull, plastbiter skylt ut ved hjelp av bensin og mine cocktail-shaker talent / Fuel petcock moved to new tank, had to enlargen holes with drill bit, plastic debris shaken out with fuel like a giant cocktail-shaker

Tank monteres / Mounting tank
Fire braketter lages for å feste til front av sykkelen / Four brackets made to fit the front

Det neste som skal på er et nytt sete, det originale setet er ganske smalt og ubehagelig på langtur, så jeg anskaffet et bredere og mer solid sete. / Next up is the new seat, the standard seat is quite small in width and uncomfortable on long rides, så I purchased a wider more solid seat.

Monteringshullene passer ikke helt på C-modell rammen / The mounting brackets don`t quite fit the C-model frame

 
 Fikset / Fixed :)
 
Jeg lager også noen dempere helt bakerst, høyre side dekket av alu.tape pga. varmen fra eksospotten / Home-made dampers for the rear part, right side covered in alu.tape due to heat from exhaust pipe

Den forrige eieren hadde montert på en slankere fender foran (til pynt) jeg monterte på igjen den gamle større typen / Previous owner mounted a small supermotard fender, I put the old larger one back on

 Det begynner å ligne på "noe" / It`s starting to look like... well... something :)

Tuesday, March 30, 2010

Instrument panel ++

Min KLR er produsert for det europeiske markedet av Kawasaki, en såkalt C-modell. De har gjort noen få endringer på denne sammenlignet med den amerikanske A-modellen, en av disse endringene har vært en slanking av instrument-panelet eller "dashen" om du vil. De har på den europeiske modellen tatt bort turteller og motor-temperatur, temperatur måleren har blitt erstattet med et "idiot-lys" som kommer på når motoren har nådd "kokepunktet". Slik informasjon vil jeg gjerne vite litt tidligere, spesielt i Sahara ørkenen. Jeg liker også å vite turtallet på motoren slik at jeg har en anelse om hvilket gir jeg ligger på bl.a

Jeg fant et komplett brukt instrument-panel fra en amerikansk sykkel på e-bay og jeg gamblet på at jeg skulle få den til å passe på et vis.

SE MER HER


My KLR is produced for the european market by Kawasaki, a so-called C-model. They have done a few but critical changes between this one and the american A-model. One of these changes has been a slimming down of the instrument cluster/panel. On the european C-model they have removed both the tachometer and engine temperature gauge. The temperature gauge has been replaced by a "idiot light" that comes on when the engine has just about reached meltdown. This is information I would`ve liked to have had presented to me at an earlier point, especially in the Sahara desert. I also like to know which RPM the engine is running at, so I can amongst other things know which gear the bike`s in.

I found a complete instrument cluster on e-bay from an older A-model bike, I won the auction and gambled that I would make it fit somehow.

CLICK HERE



Originalen / The original