Wednesday, March 31, 2010

Tank, saddle, fender

En av grunnene til at jeg bestemte meg for å kjøpe KLR`n (..eller Klara som hun egentlig ønsker å bli kjent som) var at det fantes veldig mye ekstrautstyr til denne sykkelen, siden amerikanerene liker denne sykkelen veldig godt. Så riktignok måtte jeg bestille mye fra USA, men det var ikke så altfor dyrt med svak dollar og frakt på skip. En aldri så liten hake (som nevnt tidligere) er at Kawasaki har gjort små endringer mellom Amerikansk og Europeisk modell. Dette har ført til en del hårslitende situasjoner, men det har for det meste gått greit med små modifikasjoner.

Jeg kjøpte en større drivstofftank siden vi ikke regner med å finne veldig mange bensinstasjoner dit vi skal. Den originale tanken min tar 14 liter, den nye tar 25 liter, og jeg kalkulerer med en rekkevidde på nesten 500 kilometer. I tillegg er den laget av hard plast, er lettere, og sidene av tanken dobler som kræsj-beskyttelse for radiator og kjølevæske-tank for når jeg på uungåelig vis mister sykkelen i bakken. ;)

One of the reasons I decided to go for the KLR (..or Klara as she prefers to be called) was that the aftermarket in parts for his bike was fantastic, since there are alot of americans buying this bike. Of course this meant I had to order parts from across the atlantic, but with a good exchange rate and cheap shipping by sea it didn`t end up being all that bad. One catch though (as mentioned earlier) is that Kawasaki made small changes to the C-model sold in Europe. This has caused some headache, but for the most part I`ve been able to get away with small modifications.

I bought a custom larger sized fuel tank in hard plastic. The reason is we don`t expect to find a whole lot of gas stations where we are headed. The original tank can take 14 litres, the new one takes 25 litres, and I`ve calculated an aproximate range of 500 km`s. It is also lighter, and its sides doubles as crash protection for the radiator and cooling fluid tank for when I inevitably drop it.

It doesn`t matter if you`re black or.... eh.... lime-green

Drivstoffventil flyttet over til ny tank, måtte borre større hull, plastbiter skylt ut ved hjelp av bensin og mine cocktail-shaker talent / Fuel petcock moved to new tank, had to enlargen holes with drill bit, plastic debris shaken out with fuel like a giant cocktail-shaker

Tank monteres / Mounting tank
Fire braketter lages for å feste til front av sykkelen / Four brackets made to fit the front

Det neste som skal på er et nytt sete, det originale setet er ganske smalt og ubehagelig på langtur, så jeg anskaffet et bredere og mer solid sete. / Next up is the new seat, the standard seat is quite small in width and uncomfortable on long rides, så I purchased a wider more solid seat.

Monteringshullene passer ikke helt på C-modell rammen / The mounting brackets don`t quite fit the C-model frame

 
 Fikset / Fixed :)
 
Jeg lager også noen dempere helt bakerst, høyre side dekket av alu.tape pga. varmen fra eksospotten / Home-made dampers for the rear part, right side covered in alu.tape due to heat from exhaust pipe

Den forrige eieren hadde montert på en slankere fender foran (til pynt) jeg monterte på igjen den gamle større typen / Previous owner mounted a small supermotard fender, I put the old larger one back on

 Det begynner å ligne på "noe" / It`s starting to look like... well... something :)

No comments:

Post a Comment