Sunday, April 18, 2010

Europa Express

Veldig forsinket oppdatering her nå, saa det blir en kjempestor en!
Jeg fikk problemer med å låse opp iphonen slik jeg kunne bruke mitt vanlige abonnement og sim.kort, men etter ørten henvendelser til kundeservice så fungerer det endelig og jeg kan oppdatere via tlf, delvis.

Danmark - Tyskland - Belgia - Nederland

Sist jeg skrev var vi i Danmark, mye har skjedd siden da. Etter besøket i Danmark kjørte vi paa mandag ned gjennom Tyskland via Hamburg, gjennom Belgia og det meste av Nederland før vi nådde vårt neste stoppested i Den Haag. Saa egentlig en ren transport etappe. Syklene fungerte fint og den eneste justeringen jeg måtte gjøre var å flytte reservedekkene fra bakpaa salen og ned til sidene av lastekassene. Dette pga. at det var ekstremt trangt å sitte mellom tanken og dekkene, og det ble sårt der det helst ikke skal bli så veldig sårt..

Paa vei til Den Haag gikk jeg tom for bensin 1500m foer en bensinstasjon (som vi ikke saa, eller visste om), det var delvis forventet fordi jeg ville gjerne finne ut naar jeg maatte vri om til reservetanken (paa den ny-installerte tanken), vi hadde tenkt aa kjoere av tidligere paa en annen bensinstasjon, men avkjoerselen fra motorveien var sperret pga. veiarbeid.
Jim var ogsaa nesten tom, men klarte aa halte seg frem for aa fylle sin tank og en reservekanne. Jeg kom meg 421km paa hovedtanken og 451km foer Klara nektet mer.

Paa veien oppdaget jeg ogsaa at kasserammene (..fra helsikke) fortsatt ikke var helt ferdige med aa irritere meg. Jeg hadde lagt merke til noe "merkelig" med sykkelen tidligere paa turen, nemlig at naar jeg traff humper i veien saa virket det som om motoren mistet kraften i et veldig kort oyeblikk. Jeg tenkte at det kanskje var en stram gass-wire eller en drivstoff slange som var kommet i klem, men valgte aa vente med aa feilsoeke inntil videre. Etterhvert saa demret det for meg at det ikke var en gass wire eller drivstoff slange som var problemet, men heller avstiver stangen til kasserammene. Paa grunn av at jeg hadde spesialtilpasset rammene til min sykkel, saa var ikke alt posisjonert helt i originale posisjoner. Avstiver rammen gaar over og bak bakdekket og mellom hoyre og venstre side av sykkelen, men den var ikke langt nok bak dekket, dette gjorde at naar sykkelen var fullastet og jeg traff en hump sa fjaeret sykkelen saapass mye at stangen tok nedpaa dekket og dermed bremset sykkelen kort. I tillegg ble hele bak-akslingen skjoevet forover, slik at kjedet ble slakkt, som igjen foerte til at kjedet gikk ujevnt og laget fryktelig mye friksjon og varme slik at drevene ble skadet. Problem!

Vi ankom Den Haag paa kvelden og fant frem til huset der vaar gode kollega Bob og hans familie bor. De hadde paa generoest vis tilbydt seg aa la oss overnatte der i anledningen. Vi spiste nydelig god middag, og brukte resten av kvelden paa litt service av motorsykklene. Bob er stor-entusiast naar det gjelder MC, og han hadde alt av verktoy og kompetanse til aa hjelpe oss. Jim hadde hentet en senterstoette i Tyskland som han skulle montere, jeg ville proeve og sette bakdemperen paa max styrke i haap om at avstiver stangen ikke skulle treffe bakdekket, i tillegg justerte jeg kjedet og etterfyllte kjoelevaeske og andre smaating. Det ble fort klart at drevene og kjedet var blitt saa skadet av varme og slitasje at de maatte byttes iallefall foer ankomst Afrika kontinentet.

Paris - Le Bal de Moulin Rouge
Vi fikk en god natts soevn hos casa Bob, og satte avgaarde dagen etter. Bob og hans kone fulgte oss paa motorsykkel et stykke mot grensen til Belgia foer vi takket for kjempetrivelig selskap og service og satte snuten mot neste maal for tirsdagen, Paris, gjennom Antwerpen, Gent og Lille.

Vi ankom Paris ganske tidlig paa dagen, og bestemte oss for aa proeve aa finne et hotell ikke saa langt fra sentrum eller i det minste metro'n. Vi hadde ogsaa et oenske om aa faa parkert sykklene et trygt sted, helst i lukket garasje. Det viste seg aa vaere umulig aa oppdrive et eneste hotell i og rundt sentrum som hadde ledige rom, men etter at min kjaere snille lille-soester hadde ringt rundt omkring en stund, saa fant hun ledige rom ved Charles de Gaulle flyplass. Vi sjekket inn der og fikk parkert sykklene i garasje, godt fornoyde.

paa onsdag maatte jeg bruke mye av dagen til aa proeve aa faa skaffet deler til Klara. Etter mye frem og tilbake fant vi endelig en mc-butikk som kunne skaffe delene over natten (utrolig nok!), men de kunne ikke et eneste ord engelsk, og jeg maatte moete opp personlig for at de skulle gidde aa bestille delene. Jeg laante GPS`n til Jim og satte noelende avgaarde for aa forhandle, jeg forventet egentlig aa matte bestille deler fra England for saa aa sende de i forveien til soer-spania. Jim dro paa litt sightseeing rundt omkring i sentrum i mellomtiden.

Folkene paa Folie Maricourt var veldig vennlige og syns at det var kjempeartig at jeg stod aa bladde febrilsk i min Norsk-Fransk ordbok samt tegnet bilder av hva jeg hadde problemer med og hva jeg trengte. Kjede og drev kunne de ha paa lager dagen etter, men det var verre med rammestangen min som jeg ville ha kappet, forlenget og sveist paa igjen. Jeg hadde paa et tidspunkt 4-5 mekanikere staaende rundt sykkelen min og diskutere og gestikulere enormt, foer en sa noe i dur av "...we fix...maybe...saturday".

Jeg sa at jeg ikke hadde anledning til aa vente saa lenge og ville derfor proeve aa finne noen andre med sveisemaskin, men jeg takket likevel for hjelp og ville fortsatt ha delene som avtalt. Rett foer jeg skulle gaa, saa dukket det opp en yngre mekaniker som kunne litt engelsk. Han tilbydde seg aa montere alt av deler og til og med kappe/sveise rammen min til dagen etter, ingen problem. Jeg var storfornoyd og takket saa mye foer jeg ga fra meg noeklene til sykkelen og tok toget tilbake til hotellet.

Neste punkt for onsdagskvelden var aa dra og se lillesoester Louise opptre paa Moulin Rouge! Jeg og Jim spiste middag sammen med henne foerst og hang i leiligheten hennes mens hun gjorde sitt foerste show for kvelden. Showet var (som vanlig) fantastisk, og Jim var ogsaa godt fornoyd. Jim ble dessverre veldig daarlig etter mulig matforgiftning tidligere paa dagen, og det gjorde at han var ute av spill hele kvelden og maatte ta taxi rett til hotellet etter showet.

Det ble en veldig sen kveld, og etter aa ha diskutert med Jim saa ble vi enige om aa bli en dag til i Paris. Han var fortsatt litt svak etter syken, og jeg var svak etter en annen syke. Jeg fikk hentet Klara fiks ferdig paa verkstedet, takket igjen saa mye, og lovte aa sende noen kule bilder til de fra Afrika. Torsdags kveld dro jeg til Louise sin leilighet der hun hadde innflyttingsfest. Det ble nok en sen kveld, men det var veldig moro og jeg traff artige mennesker og saa interessante steder.

Paris - Bordeaux
Fredag dro vi endelig avgaarde fra Paris og kjoerte en ekstra lang etappe for aa proeve aa ta igjen litt "tapt" tid. Etter veldig mye rush og ko-kjoering rundt/gjennom Paris fikk vi endelig satt opp farten og holdt en god marsj-fart paa 120km/t paa store og rette 3-4 felts motorveier.

Maalet var Bordeaux, og vi kjoerte bl.a gjennom Orlêans, Tours og Poitiers foer vi ankom Bordeaux ved moerkets frembrudd i 8-9 tiden.

Bordeaux - Zaragoza, Spania

Idag (Loerdag) har vi kjoert fra Bordeaux gjennom Bayonne over Pyrinee fjellene til Spania og stoppet i Zaragoza. Det har vaert en fantastisk fin etappe, vaeret har vaert suverent hele veien, noe som det faktisk har vaert siden Bergen (kun blaa himmel og sol!). Det beste med etappen var at vi endelig kom oss av motorveien cirka halveis til Zaragoza. Paa grunn av at Jim's GPS bestemte seg for slaa seg vrang endte vi opp midt ute i vakkert landskap og smaa landsbyer, paa grusveier, over elver og det meste, det var faktisk bare godt aa bruke andre gir enn 5'e og faktisk ogsaa svinge litt. Fantastiske vaarfarger overalt ogsaa, baade jeg og Jim filmet mye paa ruten.

Temperaturen har vaert ifra 24 til 8, saa det har vaert vanskelig aa kle seg fornuftig, og hva som har vaert komfortabelt i lave hastigheter, fungerer ikke saa godt i 120+ km/t. Saa det har for det meste enten vaert uutholdelig varmt og svett til neglebitende kaldt. Godt at vi kun faar det uutholdelig varmt dit vi skal, saa slipper man aa undres. :)

Naa er jeg stuptroett, og det sitter sinte mennesker og skulle helst brukt pc´n jeg sitter og bruker i lobbyen...eh teltet.. ok da, vi bor paa hotell. ;)

I morgen drar vi videre ned gjennom Spania, vi har ikke helt bestemt ruten, men vi skal iallefall ned til Madrid, og saa enten rett ned mot Marbella eller via Oest-kysten. Hovedlykten min sloknet idag, saa jeg maa feilsoeke litt imorgen og se om det er ledninger eller selve paeren som er gaatt. Vi kjoerer uansett mest i dagslys, saa det byr ikke paa praktiske problemer, men den maa fikses foer vi krysser over til kontinentet.

Legger ved noen bilder fra siste uken.

English
Much delayed update.. So it will be a huge one!
I had a lot of problems unlocking my iphone so I could use my regular service sim-card. But after many calls to customer service it finally works and I can partly update this page with it.

Denmark - Germany - Belgium - Netherland

The last update I wrote was from Denmark, alot has happened since then. Monday we drove to Den Haag in Holland, through Germany (Hamburg), Belgium. It was mostly a transport leg, so no time for sightseeing unfortunately. The bikes were functioning fine and the only adjustment I had to make was to move the spare tires from the rear seat to the sides of the panniers, as the space between them and the fuel tank made my small packet of goods feel abused.

On the way to Den Haag I ran out of gas about 1500m before reaching a gas station (we could not see it around the bend). I was half expecting it, since I did want to see how much gas would be left before switching to the final reserve. We intended to refuel at an earlier stop, but the off-ramp was closed due to maintenance, so we had to push on. Jim was also nearly out, but managed to limp on to refuel his bike and the spare can for me. Klara made it for 421 km before asking for the reserve, then 451 km total before refusing to go further.

During the drive to Den Haag I discovered that the pannier frames (...from heck) were still not finished tormenting me. I had noticed "something strange" earlier in Scandinavia. When I hit bumbs or slumps in the road, sometimes the engine would very momentarily lose power. I figured the throttle cable was too tight or a fuel hose were getting squeesed, but it was such a minor thing, I had delayed trying to search for the cause. But during one of the bumbs in the road, I discovered what it was. It was the pannier frame stiffening bar that hit the top rear of the rear wheel tire whenever the spring flexed deep enough. That´s what I get for custom mounting stuff in non-original positions.
Well not only did it hit the tire, slowing me down shortly, but also it wore the tire, bent the pannier frame slightly, and pushed the rear axle slightly forward, un-tensioning the chain, causing the chain to run un-even and very hot, wearing down my sprockets.. Big problem!

We arrived Den Haag at the evening and found the house where our good colleague Bob and his family live. They had generously offered us a room for the night. We had a delicious dinner and spent the rest of the evening servicing the bikes. Bob is a big MC enthusiast and helped us with his excellent competence and tools. Jim needed to mount a centerstand he picked up in Germany. I needed to adjust the rear shock to try and alleviate the pannier frame problem and also refilled some coolant and adjusted the chain tension. It quickly became clear that the chain and both sprockets needed replacement, at least before getting to the african continent.

Paris - Le Bal de Moulin Rouge

We got a good nights sleep at Bob´s house and departed on tuesday morning. Bob and his wife joined us for the first part of the ride out of Holland towards Belgium before we thanked them for everything and headed for our next target for the day, Paris, through Antwerpen, Gent and Lille.

We arrived in Paris quite early in the evening and decided to try and find a hotel with secure parking somewhere near downtown, or at least close to the metro. It was not to be, as all the hotels incredibly were fully booked. In the end , with the help of my dear little-sister Louise we found rooms near the airport of Charles de Gaulles.

Wednesday I had to spend most of my time trying to find replacement parts for Klara. After a lot of back and forth we finally found a shop where they thought they could manage to get the parts for over night (incredibly), but they could not speak a single word of english, and I had to show up personally at the shop before they would order any parts. I borrowed Jim´s GPS and hesitantly left to find the shop, as I half expected it to be a waste of time and that I needed to instead order the parts from England and have them over-nighted to Spain ahead of us. Jim went sightseeing and taking pictures while I drove around for the parts.

The people at the Folie Mericourt were actually very friendly and helpful, and they thought it quite funny that I was frantically flipping through my pocket translator and drawing them pictures of what I needed done. The could get me the parts for the next day, but work on the pannier frame they did not have a good outlook for, the told me Saturday at the earliest. But finally just as I was leaving a young mechanic showed up, who could speak english, and he would personally have it done by the next morning(!). I thanked him very much, and took the train back to the hotel.

In the evening me and Jim went downtown to see my sister dance at the Moulin Rouge! We had dinner together before Louise´s first show of the night. The show was (as usual) fantastic! Jim unfortunately got very sick right before the show due to (we suspect) food poisoning from earlier in the day. He still stayed for the show, but had to head straight back to the hotel afterwards.

I stayed for the afterparty and it ended up being a long night out. The next morning, Thursday, Jim and I decided to postpone our departure for another day. He was still a bit shaky after the stomach trouble, and I was shaky from the night out and still needed get the bike ready.
I picked up the bike at the shop, thanked them dearly and went to Louise´s apartment where she had a moving in party. Another late night out for me, but I had alot of fun, met fun people and saw interesting places. Jim wisely decided to not challenge his stomach.

Paris - Bordeaux

Friday we finally left Paris and drove an extra long leg to try and buy some lost time. After alot of traffick jams and queues in and around Paris, we finally were able to speed up and cruise at around 120 km/hr on wide motorways.

Our target was Bordeaux in the southwest of France, and we drove through Orleans, Tours and Poitiers before arriving in Bordeaux before dark, around 8-9 o´clock in the evening.

Bordeaux - Zaragoza, Spain

Today (saturday) we drove from Bordeaux through Bayonne over the Pyrinee mountains to Spain and have stopped in Zaragoza. It has been a wonderful leg, the weather has been perfect all the way, which by the way it has been even from Bergen (blue skies all the way!). The best part of this leg was that we were able to get off the highway about halfway to Zaragoza. Because Jim´s GPS decided to play us a trick, we ended up way out in the country side on small backroads, over rivers and through quiet villages. It was really nice to use other gears than 5th, oh and also to do turns.. Some fantastic scenery to be seen in the spring colors, and both me and Jim were rolling film with our helmet cameras.

The temperaturse have varied alot on this leg, from 23 celsius to just 8, so it has been difficult to dress properly for it. Whatever works for slow speeds does not always work for 120km/hr +. It´s either been hot and sweaty or nailbitingly cold. Good thing we know what to expect in Marocco, so we won`t be guessing so much.

Now I am dead tired, and there are angry people giving me the stink-eye, waiting to use the computer in the lobby.. eh I mean.. the tent..   fine... we are staying in a hotel. But eating combat rations! (ed: entrecote and wine) ;)

Tomorrow, we drive further through Spain, at least to Madrid, and then we have yet to decide if we route via the East coast or go straight down to Marbella, our next stop.
My headlight died sometime today, so I will have to check it tomorrow and see if its my talented wiring skills that is the fault, or just the bulb. Either way it need to be fixed before leaving Spain.

Here are some pictures from the preceding week.


Tom for drivstoff rett over grensen til Nederland / Outta gas just across the border to Holland


Jim med drikke til Klare / Jim brings Klara`s favourite beverage


Drev maa skiftes.. / The sprockets have to be replaced


Ramme avstiver stang etter modifisering, foer gikk den over bakdekket / Pannier frame bar moved further back


Bob and wife coming along for a drive :)



Show i Paris!

Flinke Louise!


En gate i Paris foer avreise mot Bordeaux / A street in Paris before leaving for Bordeaux




View Larger Map
Ruten saa langt / The route so far

3 comments:

  1. Hei Magnus!
    Så utrolig gøy å lese bloggen din (eller web-siden som du foretrekker å kalle den)... Høres ut som dere har det helt fantastisk på tur! Godt å vite at Jim er flink å gi Klara påfyll ;)
    Her i Bergen har det snødd litt i dag. Tydeligvis helt normalt med tre ulike årstider på en og samme dag her..
    Gleder meg til å lese om deres møte med giraffer og flodhester når dere ankommerl Afrikaland!
    Kjør forsiktig videre og pass på hverandre :)

    Klem Grete

    ReplyDelete
  2. Hei Grete, kjekt du følger med! Takk for de snille ord. Blir nok dessverre ikke så altfor mye dyreliv langs ruten vår denne gang, men noe blir det da nok. Klem

    ReplyDelete
  3. Hei Grete, kjekt du følger med, og takk for de snille ord! Det blir nok ikke så mye dyreliv langs ruten vår denne gang, men noe blir det da vel. 30 grader her nå! Klem :)

    ReplyDelete